Peugeot 5008 – bästa komfort för familj och förare!

[Pressrelease: Peugeot] Nya 7-sitsiga Peugeot 5008 lanseras vid årskiftet 2009/2010.  Så här skriver Peugeot i sin pressrelease:

Aerodynamisk och elegant
Med sin utpräglat aerodynamiska profil (Cx 0,29) påminner Peugeot 5008 inte så lite om det franska höghastighetståget TGV. Bilens strömlinjeformade strålkastare och den brant sluttande motorhuven, som nästan ser ut som en förlängning av den långt framdragna vindrutan, bidrar till att bilen glider genom luften på effektivast möjliga sätt.

De stora fönsterytorna ser ut att vara en enda ruta som går runt hela bilen, vilket främst beror på att de stora bakre sidorutorna övergår direkt i bakrutan. Vindrutan har en yta på 1,7 m² och panoramaglastaket är nästan lika stort (1,69 m²). Tillsammans med övriga rutor är den totala glasytan hela 7,77 m², vilket ger ett mycket ljust och ombonat passagerarutrymme.

Lyxig interiör och förarmiljö formad för körglädje
Förarplatsen i 5008 är ovanlig för att sitta i en ”folkbärare” (people carrier), som den här biltypen ofta kallas i England. Den upphöjda förarpositionen är typisk i detta segment och ger föraren utmärkt utsikt och en känsla av extra hög säkerhet. Förarstolen håller dessutom mycket hög kvalitet, den är (liksom övriga säten) uppbyggd efter senaste ergonomiska rön, och ratten har en utpräglat personbilslik lutning. Instrument och reglage är omsorgsfullt utformade och placerade och till förarmiljöns fina funktion bidrar också modern teknik som ”head-up display” av samma typ som finns i avancerade stridsflygplan.

Ljust, rymligt och flexibelt
”Rymlig” är bara förnamnet när det handlar om att beskriva innerutrymmena i Peugeot 5008. Fram är bredden i armbågshöjd till exempel 1 476 mm och vid den mellersta sätesraden – med tre lika stora och bekväma stolar – är bredden 1 520 mm. Längst bak kan två vuxna bekvämt breda ut sig över 1 341 mm och gott om plats är det även för huvud och ben. Till den utmärkta komforten bidrar också väl avstämd fjädring och mycket behaglig ljudnivå – de som sitter längst bak kan utan problem prata med dem som sitter längst fram. Värme och ventilation kan justeras från både förarplats och från den mellersta sätesraden.

Inredningen är fenomenalt flexibel. De tre mellanstolarna kan flyttas 13 cm i längsled och kan liksom den bakre sätesraden fällas ner i golvet. Dessutom kan höger framsäte fällas ihop och lastutrymmets längd blir då 276 cm. Tack vare sin rektangulära form är utrymmet dessutom mycket lätt att disponera och lastvolymen är bland de största i klassen. Med baksätena nerfällda ryms mellan 758 och 823 liter bagage (beroende på mellansätenas position) under hatthyllan. Om hatthyllan plockas bort ökar volymen till 1 247 liter och fäller man sedan ner de tre mellanstolarna i golvet blir lastvolymen hela 2 506 liter.

Även för småprylar är det mycket väl sörjt med massor av välplacerade förvaringsutrymmen i olika storlekar vid alla sittplatser.

Multimedia med mera
5008 erbjuder det allra senaste inom Peugeots telematikteknik WIP (World In Peugeot). Från WIP Sound, med en MP3-kompatibel CD/radio som kan kompletteras med Bluetooth hands-free och USB-anslutning, via WIP Nav (navigator med 7-tums färgskärm, Bluetooth hands-free MP3 CD/radio) och WIP COM 3D (ännu mer avancerad navigator med 9-tumsdisplay, 30 GB hårddisk, DVD-spelare, USB- och audio/video-anslutningar, jukeboxfunktion, m m) till en JBL HiFi för de riktiga finsmakarna. Denna anläggning har bland annat sex högtalare, förstärkare på 240 W och en rejäl ”baslåda”, allt prydligt integrerat i inredningen.

Även för passagerare i baksätena erbjuds många multimediamöjligheter. Två sjutums färgskärmar i framstolarnas nackskydd och två eller flera trådlösa (Bluetoth) hörlurar kan kopplas individuellt till alla möjliga typer av ljud-, video- DVD- och spelanläggningar

I Peugeot 5008 används den senaste elektroniktekniken även för att öka säkerhet och komfort:

  • Head-up display har funnits länge i stridsflygplan. Genom att de viktigaste uppgifterna från instrumenteringen (hastighet, farthållare/ fartbegränsare och avståndsvarning) projiceras på en genomskinlig panel precis innanför vindrutan behöver föraren sällan ta blicken från trafiken, vilket ökar både säkerhet och förarkomfort.
  • Avståndsvarnaren hjälper föraren att hålla rätt säkerhetsavstånd. En radar monterad bakom den främre stötfångaren mäter tid och avstånd till fordonet framför och rapporterar till bilens head-up display, som i sin tur varnar föraren om avståndet är riskabelt kort. Den här tekniken är, liksom head-up display, synnerligen sällsynt i detta fordonssegment.
  • Snow Motion är ett intelligent antispinnsystem (ASR) med talanger utöver vanliga ASR-system. Snow Motion aktiveras automatiskt och hjälper föraren att starta och accelerera snabbt även i extrem halka – och är förstås extra effektivt om bilen har bra vinterdäck.
  • Sidokrockgardiner som skyddar de åkandes huvuden på alla tre sätesraderna är standard i de sjusitsiga versionerna av Peugeot 5008 och aktiveras samtidigt som de vanliga sidokrockkuddarna.
  • ESP är standard liksom sex krockkuddar, bältespåminnare för alla sittplatser, elektronisk parkeringsbroms med ”stopp-i-backe”-funktion, varning för lågt däcktryck, med mycket mera.

Vassa vägegenskaper utan komfortkompromisser
Tack vare sitt spänstiga chassi och sina säkra vägegenskaper kommer 5008 med högsta sannolikhet att bli klassledare även när det gäller körglädje, väl i klass med Peugeots bästa personbilar.

Karossens exceptionella vridstyvhet (0,69 mrad) är grunden för bilens fina vägegenskaper och är även vibrationsreducerande. Väghållningen är i världsklass tack vare den avancerade framvagnen av samma typ som i Peugeot 308 (pseudo McPherson) och bakvagnens stabila torsionsaxel och 5008 erbjuder åkkomfort i lyxlimousineklass. Däcken är förstås också viktiga för både köregenskaper och komfort; 5008 har specialutvecklade lättrullande 16- och 17-tums-däck och för sportigt lagda förare finns även 18-tummare att tillgå.

Moderna miljömedvetna motorer
Vid lanseringen kommer Peugeot 5008 att finnas med fyra olika moderna motorer. Gemensamt för alla fyra – två bensin- och två dieselmotorer – är mycket bra prestanda och körbarhet kombinerat med ovanligt låg förbrukning och låga koldioxidutsläpp.

Bensinmotorerna är på 1,6 liter. VTi ger 120 hk och turbomotorn 156 hk, och vid blandad körning drar de och släpper ut 7,3 liter/100 km och 169 g/km CO2 respektive 7,1 liter/100 km och 167 g/km CO2. 156-hästars motorn driver via en 6-växlad manuell låda och den mindre bensinmotorn, VTi, via en 5-växlad låda.

Den minsta turbodieseln1,6-liters HDi FAP, ger 110 hk och finns med två sexväxlade lådor: en manuell och en automatiserad version av samma låda. Förbrukning och utsläpp vid blandad körning är 5,4 liter/100 km och 143 g/km CO2 respektive 5,2 liter/100 km och 135 g/km CO2.

Den större dieselmotorn, 2,0 HDi FAP, levererar 150 hk när den samarbetar med en manuell sexväxlad låda och 163 hk tillsammans med en sexväxlad automat. Förbrukning och utsläpp är då 5,8 liter/100 km och 151 g/km CO2 respektive 6,8 liter/100 km och 178 g/km CO2.

Senaste generationen förarhjälpmedel
För att underlätta för föraren har Peugeot 5008 flera tekniska hjälpmedel, som parkeringssradar både fram och bak och ett nytt system som mäter upp tillgängligt parkeringsutrymme. Denna funktion arbetar med två sensorer på sidorna av den främre stötfångaren. På instrumentpanelens display visas en bild av den aktuella p-fickan och systemet anger om den räcker till samt uppskattar parkeringsmanöverns svårighetsgrad.

Officiell världspremiär på Frankfurts Bilsalong
Peugeot 5008 har officiell världspremiär på höstens bilsalong i Frankfurt och kommer till Sverige strax efter årsskiftet (red. anmärkning: 2009/2010).

Relaterade artiklar:

  1. Peugeot 5008 Med sin utpräglat aerodynamiska profil...
  2. Test: Peugeot 5008 Peugeot 5008 lanserades i Sverige...
  3. Säkerhet: Peugeot 5008 Peugeot 5008 testades av Euro...
  4. Nya Peugeot 5008, 308, 308 CC och 3008 fick 5 stjärnor i Euro NCAP 2009! [Pressrelease: Peugeot] Det nya testprotokollet,...
  5. Renault Scénic utnämnd till bästa MPV [Pressrelease: Renault]: Nya Renault Scénic har...